Arhitecturarea unei functii contabile eficiente, care sa se exercite de catre un departament de succes , comporta cateva aspecte , necesare a fi abordate punctual . Mai intai, trebuie sa fie definita perspectiva asupra functiei financiar- contabile , functie ce include totalitatea proceselor si activitatilor necesare a fi derulate intr-o companie (exemplul trateaza cazul unei societati mijlocie-mare)
FC1 Contabilitate – Procesul de procedurare,
inregistrare si raportare a operatiunilor patrimoniale, in conformitate cu
legislatia contabila si fiscala .
FC2 Trezorerie
– Procesul de administrare si derulare a operatiunilor cu lichiditati precum si
relatiile de reprezentare operativa a societatii in relatiei cu institutiile financiar-bancare
.
FC3 Consultanta – totalitatea activitatilor de suport organizational in legatura ca
reglementarile legislative contabile, de disciplina financiara si contabila.
FC4.Control Intern – Activitatile de procedurare a derularii operatiunilor patrimoniale in
vederea asigurarii securitatii si gestiunii eficiente a resurselor .
FC5.Controlling operativ - Activitati
inregistrare, evaluare si raportare manageriala a performantelor pe centre de activitate
Dupa definirea prorceselor, se trece la definirea prpopriu-zisa a structurii organizatorice, cu formularea si detalierea responsabilitatilor
M
– Consultant Manager Fi -Contabil
- conduce functia financiar-contabila , in baza contractului de servicii externalizate de contabilitate si de consultanta fiscala ;
- implementeaza activitatile de control intern si controlling , stabilite de catre management.
- intocmeste proceduri cu privire la parametrizari necesare in sistemul informatic ERP. Participa la proiecte de dezvoltare .
- acorda suport organizational pentru toate aspectele legate de functia financiar-contabila
- verifica ansamblul operatiunilor contabile , calculeaza si valideaza impozitele si taxele.
- intocmeste si semneaza declaratiile fiscale si raportarile contabile ( bilanturi contabile ) .
RC
– Responsabil Contabilitate
- supervizeaza, in permanenta si in prima instanta, procesul de inregistrare contabila . Verifica zilnic documentele introduse precum si reflectarea operatiunilor in subsistemele contabilitate- gestiune –mijloace fixe
- asigura suportul operativ organizational zilnic pentru aspecte de natura financiar-contabila. Solicita, la nevoie, suportul CM
- interpreteaza si inregistreaza operatiuni contabile cu grad de dificultate ridicat ( regularizari contabile, calcul diferente de curs, operatiuni complexe noi etc)
- analizeaza zilnic operatiunile neconforme din punct de vedere contabil /gestiune si dispune corectia inregistrarilor eronate.
- se implica in procesul de inchidere contabila si fiscala, asista CM si ofera detalii sau documente in vederea analizei pentru inchiderile fiscale periodice.
- realizeaza alte raportari obligatorii : Statistica, Fond Mediu.
- realizeaza documentatii pentru institutii financiare sau alte entitati terte .
CM
– Trezorier
- asista conducerea societatii in stabilirea programul operativ de plati, realocari de plati, rescadentari de incasari ;
- deruleaza operatiunile de plati si incasari aprobate, in legatura cu conturile bancare, casieria societatii;
- opereaza in sistemul ERP tranzactiile de banca si casierie. Intretine rapoarte specifice manageriale referitoare la incasari si plati .
- tine evidenta analitica a deconturilor , deschise pentru personalul societatii.
- monitorizeaza zilnic ansamblul operatiunilor derulate prin conturile bancare .
- asigura plata salariilor din casierie , organizeaza evidenta tichetelor si a altor valori , organizeaza evidenta popririlor salariale catre terti precum si a viramentelor necesare .
C
– Contabil
- inregistreaza zilnic documentele contabile si le arhiveaza in formatul cerut de reglementarile contabile legale ;
- verifica contarile automate generate, in urma operatiunilor de gestiune . Asigura arhivarea corespunzatoare a documentelor de gestiune primite .
- colaboreaza cu alte departamente, in vederea obtinerii documentelor si clarificarilor necesare.
- informeaza RC asupra disfunctionalitatilor in procesul de prelucrare a datelor contabile
- inregistreaza operatiunile contabile referitoare la personalul salariat.
- verifica existenta conditiilor obligatorii de forma pentru documentele primite si emise de catre societate.
Nivelul cel mai de jos al setarii functiei financiar contabile il reprezinta standardizarea activitatilor propriu-zise pe : grupe, importanta, frecventa , natura ( o abordare avansata va tine cont cumva de toate aceste criterii de ierarhizare a activitatilor )

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu